Kategorier
Uncategorized

Hvordan taler en bryggerhest? Og hvem er Åke Larsen?

“FEMIKRIMIENS ELENDIGHED
“Forfatteren Henrik List peger i Ekstra Bladet på en kendsgerning, som tilsyneladende ikke generer nogen, nemlig »at enhver damebladskrimi med et papirtyndt plot og karakterer skåret ud i Jørgen Clevin-pap får automatisk minimum tre stjerner af stort set alle boganmeldere, hvis bare den er skrevet af en skandinavisk kvinde -eller en blød mand a la Stieg Larsson.« Det er også Groft sagts iagttagelse, at de mennesker, der anmelder femikrimier i de ellers seriøse dagblade, er blottet for kvalitetssans, blottet for musisk-litterært gehør, blottet for psykologisk evne og episk fornemmelse. Der er vel ikke andre forklaringer på, at de roser en banal Camilla Läckberg til skyerne, fremhæver en primitiv, selvretfærdig og totalt umusisk Gretelise Holm og mener, at Elsebeth Egholms snakkesalige, stilistisk sterile funktionærprodukter har internationalt format. Når de kritikløse anmeldere så har skamrost disse dåsevarer, strømmer de over af jubel over Susanne Staun, der gør grin med alle de andre, hvilket der sandelig også er grund til, men det gør jo ikke hendes egne romaner, hvis kvindelige helt taler som en bryggerhest, mere troværdige, dog mere udholdelige. Hvem er værd at læse? Det er – til husbehov – Åke Larsen. Men først og fremmest Håkan Nesser. Men hold Dem endelig fra Sara Blædel, hvis skriveprodukter sikkert får selv hendes egne forældre til at vende sig bort i tavs sorg.”

Fra “Groft sagt”, Claes Kastholm, Berlingske 23.12.09

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *